Pozycjonowanie, promowanie i zwiększanie widoczności Twojej strony w wyszukiwarkach. To wszystko jest związane z SEO. Jednak doświadczenie w pracy z małymi firmami i przedsiębiorcami, którzy dopiero zamierzają wejść do Internetu pokazuje, że ludzie mają niewielkie pojęcie o tym, czym jest SEO i do czego tak naprawdę służy.

Czym jest SEO?

Pozycjonowanie, promowanie i zwiększanie widoczności Twojej strony w wyszukiwarkach

Pozycjonowanie w Poznaniu lub po prostu SEO (Search Engine Optimization) to zestaw środków i działań, które eliminują, zapobiegają/minimalizują błędy techniczne na stronie oraz poprawiają czytelność zasobu przez wyszukiwarki. Istotą SEO jest pomoc użytkownikowi w łatwiejszym i szybszym znalezieniu potrzebnych informacji oraz dopasowanie ich do tego, czego szuka w Google, Bing, Yahoo i innych wyszukiwarkach.

Zadaniem specjalistów SEO – pompować stronę i zdobyć zaufanie robotów, które pomogą docelowym odbiorcom znaleźć Twoją stronę, produkt, usługę lub treść na niej i podjąć ukierunkowane działania. Innymi słowy, kup, zamów, zapisz się i zostań Twoim lojalnym klientem, subskrybentem lub czytelnikiem.

Czego, jak i gdzie szukają użytkownicy internetu?

Kiedy człowiek chce znaleźć jakąś informację w Internecie, wpisuje w pole wyszukiwarki słowa kluczowe (zapytanie), które najprawdopodobniej pomogą mu znaleźć odpowiedź na jego pytanie. Na przykład, aby znaleźć definicję „SEO”, użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę hasła takie jak: „co to jest SEO?”, „SEO optymalizacja”, „jak pozycjonować stronę?”

Dla każdego z nich może istnieć inna lista odpowiedzi. Po wpisaniu zapytania i kliknięciu na przycisk „Szukaj”/”Znajdź” wyświetlana jest ponumerowana lista 10-15 stron na każdej stronie (wyników wyszukiwania). Strony mogą być uszeregowane w określonej kolejności w zależności od różnych czynników.

Praktyka pokazuje, że użytkownicy rzadko wychodzą poza drugą stronę wyszukiwania. Oznacza to, że aby przyciągnąć więcej użytkowników do witryny, musi ona znaleźć się na szczycie (lista posortowanych stron, którą wyszukiwarka podaje dla danego zapytania). Im wyżej dana strona znajduje się w wynikach wyszukiwarki, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik na nią kliknie.

Czym jest crawling w SEO i jak zarządzać robotami?

Podczas fazy skanowania roboty pełzają po witrynie i odnajdują nowe strony, podążając za znalezionymi linkami

Aby strona pojawiła się w wyszukiwarce, musi przejść przez trzy etapy: crawling, indeksowanie i ranking. Istnieją roboty wyszukiwarek lub crawlery, które sprawdzają strony internetowe: zawartość ich stron, istotność informacji, ich wiarygodność i tak dalej.

Podczas fazy skanowania roboty pełzają po witrynie i odnajdują nowe strony, podążając za znalezionymi linkami. Crawler może albo sam znaleźć nowe strony, albo są mu one wskazywane ręcznie. Na przykład poprzez narzędzia dla webmasterów (Google Search Console).

Na etapie indeksowania robot ustala, co to za strona, bada jej temat i zawartość. Następnie może dodać ją do swojej bazy danych, do własnego indeksu, jeśli uzna, że zawartość strony jest przydatna dla użytkowników.

W ostatnim kroku robot wybiera najbardziej odpowiednie strony z własnego indeksu i pobiera je w odpowiedzi na konkretne zapytanie. Kolejność wyjścia zależy od tego, jak dobrze robot uważa, że treść (jej jakość, reputacja domeny itp.) spełnia oczekiwania użytkownika.